Anerkendt, forskningsbaseret og danskudviklet redskab til evaluering og udvikling af den pædagogiske kvalitet i daginstitutioner.
KIDS bygger på observation af de faktiske forhold i daginstitutionen og fokuserer på tre overordnede udviklingsområder – de fysiske omgivelser, relationer samt leg og aktivitet – og på seks specifikke områder: Socioemotionel udvikling, Demokrati og deltagelse, Selvet og kroppen, Opmærksomhed, Kommunikation og sprog samt Erfaringsdannelse, kreativ og kritisk tænkning.
KIDS er udviklet til brug i en dansk kulturel sammenhæng og i samarbejde med danske pædagoger og kommuner. Redskabet følger den danske lovgivning for dagtilbud og bygger på national og international forskning om pædagogisk kvalitet og på udviklingspsykologisk viden om, hvordan småbørn lærer og udvikler sig.
KIDS i det pædagogiske tilsyn
Tilsyn og pædagogisk udvikling hænger sammen. Derfor involverer en KIDS-vurdering både forvaltning, ledere og pædagoger, som er de personer, der har størst indflydelse på den pædagogiske kvalitet i hverdagen i institutionerne. En KIDS-vurdering sker i samarbejde mellem:
• Pædagogisk konsulent (tilsynsansvarlig)
• Dagtilbudsleder
• Repræsentanter fra personalet (pædagoger)
KIDS-vurderinger bør foretages en gang om året. Kvaliteten og dagligdagen i institutionen ændrer sig løbende. Der kommer nye børn og nye voksne, og også rammerne kan ændre sig. Det betyder, at en vurdering af den pædagogiske kvalitet også kan ændre sig, så en institutionen, der fx lå lavt det ene år, klarer sig bedre året efter.